De reis Amsterdam-Quito, Quito,Pasachoa,Otavalo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu De reis Amsterdam-Quito, Quito,Pasachoa,Otavalo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu

De reis Amsterdam-Quito, Quito,Pasachoa,Otavalo

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans&Jantsje

28 Februari 2010 | Ecuador, Quito

De reis
Van vrijdag op zaterdag 16 uur in het vliegtuig gezeten. 3 x starten en landen. Spannend maar achteraf viel het mee. Eerst wel even wennen aan de hoogte. Quito ligt op 2800m.
1e dag heel rustig aan gedaan en de omgeving van het hotel verkend.
De 1e vogelwaarneming was overigens in Quayaquil. Koereigers(soort no. 1 dus) in een moeras naast de landingsbaan. Op een terrasje de 1e typische ecuadoriaanse vogel. Een eared dove(een soort tortelduif)(nr. 2 voor de soortenlijst).

28 februari
Vandaag het historische centrum van Quito bezocht en naar een uitzichtpunt geweest. 27 graden wat anders dan ons koude kikkerlandje.Beide heel mooi maar de taxichauffeur die ons naar het uitzichtpunt bracht(cerro panacillo) ging via een alternatieve route door een sloppenwijk. Nog nooit zoiets gezien. Wat een andere wereld dan West Europa en bij ons.Het stonk er, alles wordt op straat verkocht, veel indigenas(indiaanse mensen) en we waren blij dat de taxichauffeur ons er niet uitzette. Historische centrum is erg mooi. De rest van wat we tot nu toe gezien hebben is een smerige door luchtvervuiling vervuilde stad. Overigens niet een stad die je met de westerse wereld kunt vergelijken.
Zeer de moeite waard was het bezoek aan een van de mooiste kerken van zuid-amerika, La Compania de Jesus, een lertterlijk van binnen volledig met goud belegde kerk. Helaas(en terecht) mochten we hier geen foto' s maken.

1 maart

Bezoek aan het middelpunt van de aarde en een kratermeer met indrukwekkende gids die ons veel over pacha mama(moeder aarde) en de indianen vertelde en over het feit dat het door gps bepaalde middelpunt, de equinox, volledig overeenkomt met het middelpunt wat de indianen 1200 jaar geleden al bepaalden. Aan het eind van zijn betoog bij de rand van de krater van de vulkaan vroeg hij ons een minuut stil te zijn en speelde een stukje op zijn andesfluit om even in contact met pacha mama te zijn. Verder zie foto's anders krijgen we te lange verhalen.

2 maart
Op bezoek geweest in een natuurreservaat: het Bosque Protector Pasochoa. Prachtige omgeving maar weinig van voorspelde vogels gezien. Veel kolibri"s, soort merels en een gieren. Nog niet op foto maar komt wel. 4uur in het reservaat gelopen;geen mens gezien.
Tocht hierheen was weer belevenis op zich. Eerst een half uur met een soort metro door Quito. Daarna met de bus naar Amaguana en vervolgens met een boertje in een soort rammeltruck over een erg slechte weg naar Pasochoa. Terug hetzelfde. In de bus wil iedereen je helpen waar je er uit moet en ze lopen zelfs met je mee om het even aan te wijzen. Ecuadorianen zijn erg vriendelijke mensen.

3 maart
Rustdag.

4 maart
Naar indianenmarkt geweest in Otavalo. Foto' s zeggen meer dan verhalen.

• 01 Maart 2010 - 09:03

Sjoukje Hiemstra:

Bah wat leuk allemaal! ben je ook nog een beetje ziek of weer opgeknapt? Je moet nog wel even je lokatie veranderen, want er staat nog dat jullie in Hijum zijn, hebben ze vast ook Koereigers en sloppenwijken? Een hele goede reis verder..

• 01 Maart 2010 - 17:52

Brecht:

Hey heit en mem, Al veel gezien in een korte tijd dus, mooi hoor! ik ben nu bij rixt! Hier alles goed! nog veel plezier he! tot contacts!
    Kus Brecht.

• 02 Maart 2010 - 20:24

Bert En Anneke:

Heey reislustigen,
    Wat een moai reisferslag en prachtige foto's.
    Dogge jimme fersichtig oan.
    Leafs van Bert en Anneke

• 04 Maart 2010 - 12:16

Wiesje Helder:

Hallo Hans en Jantsje,

Wat een spannende reis en leuke reisverslagen. Elke dag lezen we hier op het werk mee. Prachtige foto's ook. Geniet er van en houd ons op de hoogte.

• 05 Maart 2010 - 08:53

Mieke:

Hola Hans en Jantsje.
    It sjocht der skitterend ut! Noch mar in lytse wike fuort en dan al safolle nije yndrukken. Fantastysk.
    !Que paseis bien!
    Mieke

• 05 Maart 2010 - 12:53

Hiskia:

Hee Jantsje en Hans,

Even een berichtje uit Vrouwenparochie@Hanwizer.
    Zo te zien/lezen lijkt het allemaal prima!
    Super hoor, dat jullie dit samen ondernemen.
    En wij maar hard werken, grrr!

Groetjes Hiskia

• 05 Maart 2010 - 13:58

Wybe En Marijke:

leuke foto's en verder nog een leuke reis uit een koud italie

• 05 Maart 2010 - 14:35

JH:

De korte broek hoeft hier niet aan. Het is pokke weer. Regen.
    Leuke verslagen en voor jullie doen leuke foto's. Weekend, dus ik ga ook aan een cerbezza.
    Veel plezier nog, geniet ervan.
    Groetjes.

• 05 Maart 2010 - 16:43

Anna:

Hola Hans en Jantsje,
    Goh wat ha jim it leuk der sa te lézen.
    Ik bin jaloersk, graach hie ik der ek efkes op de indianemerke om sneupt ;-)
    Groetnis, Anna

• 06 Maart 2010 - 11:15

Sjoerd En Baukje:

Ha goeie H en J .....jimme beleve in hiele protte .Prachtich ! Moaie ferslagen en kykjes jer.We sille jim folgje.

S en B

• 06 Maart 2010 - 12:29

Anna V/d Veen:

Hoi Hans en Jantsje,

Wat fijn om een een reisverslag en foto's van jullie te zien! Fijn dat we zo onze ervaringen kunnen delen! Ik hoop dat jullie een hele fijne en bijzondere tijd zullen hebben.

Hier gaat alles goed.. Wat fijn ook om jullie zo gelukkig op de foto's te zien! En wat geweldig dat Brecht van jullie ook naar Tajikistan mag komen! Ik zie er naar uit!!

Heel veel liefs vanuit Tajikistan!!

• 07 Maart 2010 - 08:36

Jacqueline Horstmann:

HOI!!

Wat een leuk dat jullie zoo lang weggaan en zijn!! Heel veel plezier. Zal jullie blijven volgen!

• 07 Maart 2010 - 12:33

Brecht Horstmann:

Hey heit en mem!
    wat moai sees jim foto's en ferslagen! jim beleve in een hiele protte der yn san koarte tiid, ik bin wol een bietsje jarloersk! Mar gelukkig zit de lente er hjir ek oan te kommen, der verlang ik nei! Fjirders hjir alles prima! No ik hoop dat ik snel wer wat fan jimme hjer!
    Dikke tut brecht

• 07 Maart 2010 - 14:40

Jan N Te A:

Hola amigos.
    Hjirre alles goed. It kabinet is fallen. Koalysjepartijen ha G.R. ferkiesings ferlern. De hijo de puta fan in Wilders is no. 1 yn Almere en 2 yn De Haach. Yn Ljouwert bliuwe ferhâldings gelyk. It Fean hat ferlern fan Heracles (2-1) en AZ (4-1). Mar hjoed in prachtdei, strakblaue loft, sinnich, mar kâld. De ljippen wjukkelje al!! Noch in soad wille dêr. Oant sjen.

• 07 Maart 2010 - 17:28

Einte En Saapke:

Hoi H en J,
    Wat is t daar anders dan hier je kunt t je gewoon niet voorstellen. En ook leuk zo om jullie te volgen. Hier is t zonnig maar erg koud. gisteren gelopen van dokkum via damwoude lang eelstje
    mar via birdaard en dokkumer ee naar hijum ljippen binne der wer seit Einte moest ik niet vergeten. Gisteravond was gurbe en rest in de Kampioen er waren maar 50 mensen dus viel erg tegen . Vandaag even naar Makkum getoerd via zeedijk wat is t daar veranderd aan t strand. Hotels restaurants en vele zomerhuisjes . Op de terug weg even bij steakhous gegeten heerlijk. Wij gaan nu maar aan de borrel CBtje
    Gr. E en S

• 09 Maart 2010 - 14:57

Heit En Mem:

hjir alles goed mei us wij binne juster nei mclwest ha in kies lûke litten wij binne no bij dukke dy hat my achter it scherm set moaie ferslagen en foto"s groetenis en een tût fan heit en mem