Vanaf Mindo naar het zuiden van Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu Vanaf Mindo naar het zuiden van Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu

Vanaf Mindo naar het zuiden van Ecuador

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans&Jantsje

25 Maart 2010 | Ecuador, Quito

Mindo 21-23 mrt 2010
Terug uit de Galapagos doorgereisd naar Mindo, volgens iedereen de place to be als je vogels wilt zien in Ecuador. Geprobeerd zelf te vogelen want vogelgidsen vragen hier 120 dollar voor 3 uur. Niet echt veel gezien behalve dan vele malen de Swallow-tailed Kite en een paar hummingbirds(o.a.Rufous-tailed hummingbird). Na de jungle en de Galapagos was Mindo eigenlijk een afknapper.Vogelen is alleen ´s morgens mogelijk. Het regent in Mindo vanaf 13.00-14.00u bij bakken en dat gaat het hele jaar door zo en daar heb je gauw je bekomst van.Vlindertuin bezocht waarvan een aantal een aantal we ook al in de jungle hadden gezien.

Ook snel weggegaan uit Mindo omdat Jantsje volledig lek gestoken is door een heel klein rotmugje(60 steken op onderbeen). Zit nu aan anti-bioticazalf. Hopelijk geen littekens later.

Na 2 dagen : moven naar Cotopaxi.

Cotopaxi 24 maart 2010
Een enorme berg(5800m) met een nog kleine gletsjer die langzaam aan het verdwijnen is door de klimaatverandering. Geweldig landschap. Hans is vanaf 4600m naar 4800 m geklommen. Op die hoogte halen heel veel mensen dat niet. Jantsje kon er niet bij op komen.

Wat leuke vogelsoorten gescoord.
Caracara, Andean Gull,Andean Lapwing

Saquisili 25 maart 2010

Enorme markt bezocht waar je je ogen uitkijkt wat er wordt verkocht(20 levende kippen met voeten aan elkaar gebonden), honderden cavia´s(worden in Ecuador als lekkernij gezien)
, veel groente en fruit, koeien, honden , katten, etc.

Een belevenis op zich.

´s middags afgereisd naar Rio Bamba.

26 maart Van Rio Bamba naar Cuenca.
Met wit boemeltreintje (foto) naar een dorpje(foto´s) hoog in de Andes afgereisd. Daarna met 14 man in een taxibusje opgevouwen om de bus naar Cuenca te halen. Bus natuurlijk net vertrokken. Samen met fransman per taxi(met 120 door de Andes) de bus weer ingehaald. ´s avonds in Cuenca. Cuenca is een van de schonere en mooiere stadjes in Ecuador. De mensen in Ecuador( en naar zeggen van de fransman in heel zuid-amerika) gebruiken hun land als afvalbak. Plastic afval wordt gewoon in de bus door het open raam naar buiten gemikt. Voor ons en andere mede-europeanen een grote ergernis, voor hen de gewoonste zaak van de wereld.Overigens is het reizen door dit land een enorme belvenis. Je kijkt je ogen uit. Het lijkt alsof je meer dan 100 jaar terug gaat in de tijd. Boeren met 1 koe(aan een touw), ploegen met ossen(er zijn ook hele moderne grote boerenbedrijven) en overal mensen in schamele hutjes.

27 maart Cuenca.

Cuenca bekeken. Een aanrader is het museum ¨Museo Del Banco Central Puma Pungo¨.. Gelukkig zijn er in Ecuador nog mensen die het erf- en gedachtengoed van de indianen bewaren en naast andere religies in een goed perpectief plaatsen.

28 maart Vilcabamba
Op naar hostal Izhlaycuma in Vilcabamba.Een prachtg en goed hostel op een hele mooie plek. Op de reclame van dit hotel(flyer, poster,web) staat onze Rixt afgebeeld terwijl ze een massage krijgt. Na Mindo weer terug in de regionen van het nevelwoud.

29 maart

Naar Wilco-Rumiolodge geweest, een lodge met een soort reservaat er om heen. Enorm zware klimtocht(en afdaling op handen en voeten) gedaan. Doen we nooit weer.

30 maart.
Opnieuw naar het nevelwoud om te proberen de vogels die we niet in Mindo hebben kunnen zien hier te traceren. Niet gelukt want het goot weer bij bakken. Ook hadden we niet een echt goede gids. Is beslist noodzakelijk in dit soort gebieden.
Wel mooie mieren-eter op de foto kunnen zetten.

Toch nog een paar soorten gescoord.
Undulated Antpitta, Hooded mountain-tanager en blue-gray tanager.

31 maart
Op naar Peru. Piura is de 1e stop in Peru. In de morgen om 11.15u uit Vilcabamba vertrokken . 21. 45u in Piura. Bij de grens 4 x door politie en carabinieri gecontroleerd. Duurde een uur om de grens te passeren. Volgens ervaren reizigers viel dat mee. Op sommige plaatsen duurt het 4 uur.

• 26 Maart 2010 - 17:58

Fenna:

26 maart 19 uur
    Weer even kijken wat jullie hebben beleefd.
    En wij werken gewoon, gaan het gras maaien, gaan buiten sporten etc etc

Veel plezier. tot het volgende verhaal

groet René en Fenna

• 28 Maart 2010 - 17:47

De Pasma 's:

No goeie Hans en Jantsje,

Tank foar it ferslach.
    Wat meitsje jim wat mei en wat in moaie foto 's allegearre.
    As ik Jantsje har miggebulten besjoch, dan bin ik bliid dat ik yn Hijum bin, want dat folk mei mij ek sa graach.
    Folle plezier dêr fierder, pas goed op jim sels en kom tzt sûn wer thús.

Hasta, wit ik hoefolle. Groeten dus, fan Wil en Etie

• 28 Maart 2010 - 18:26

Jan:

Ha dy Hans en Jantsje, que tal? Dat sjocht der allegearre goed út. Galapagos, Mindo (jammer dat it dêr sa reint, want oan flinders en fûgels gjin gebrek), Cotapaxi (hast noch aisocht of wie de lapwing noch net oan de leg). Jantsje moat dy ferhipte hoazen ek net út dwaan, do sjochst wol wat dêr fan komt. Freed noch mei Meinte te snoekbearzjen west nei it RD. 16 fongen! 14 fan 55-65 cm en 2 fan 80 elk 12 pûn. Beide 8 fongen en ek wer 8 swemme litten (fol kût). Koe dus net better. Oant sjen mar wer, groetnis ek fan Mieke.

• 29 Maart 2010 - 20:49

Bert En Anneke:

Heey Hans en Jantsje,
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en prachtige foto's.
    Dan beleven wij het ook een beetje met jullie mee. Brecht komt nog steeds een keer per week bij ons te eten (aard. groente en vlees dus gezonde kost). Het gaat in Hijum zijn gangetje...
    Het kievitseieren zoeken is hier ook al weer gedaan, het limiet is al weer gehaald!
    Het is al bijna weer Paasweekend, lekker even een paar vrije dagen, het weer is hier voor de tijd van het jaar goed. We missen jullie al een beetje...
    We wensen jullie nog een hele fijne tijd toe en goed op elkaar passen hoor!
    Hasta la vista!

• 01 April 2010 - 13:09

Wiesje Helder:

Hoi Hans en Jantsje,

Iedere week start met een kadootje, nl. jullie reisverslag met leuke verhalen en foto's. Binnen de sector gebeurt van alles ("who cares" zul je denken), maar het belangrijkste nieuws is wel dat JanEde een andere baan heeft. We nemen vandaat afscheid van hem met een gepast kado (manden vol verschillende soorten bier). Je weet dat hij daar nooit nee tegen zegt.
    Ik ben benieuwd wat jullie deze week weer beleven en wacht jullie reisverslag nieuwsgierig af. Veel plezier!!

• 03 April 2010 - 14:34

René Edens:

Hé Hans en Jantsje,

Wat een geweldige belevenissen en prachtige foto's. Mooi dat we op deze manier in Nederland mee kunnen genieten van die prachtige natuur en omgeving! Ik ben benieuwd naar jullie volgende foto's en verhalen! Geniet er van!

Groetjes

• 11 April 2010 - 15:38