De zoutmeren van Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu De zoutmeren van Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu

De zoutmeren van Bolivia

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans&Jantsje

26 April 2010 | Bolivia, Uyuni

Op 16 april met de bus van Puno naar La Paz.Bij de grens ging het vrij vlot.De bus reed door met de bagage en wij moesten in 4 kantoortjes wat formulieren invullen en daarna mochten wij weer instappen.In Copacabana moesten we overstappen in een andere bus die ons naar La Paz bracht.Met de nachtbus naar Uyuni,waar we 11 uur later over hobbelige wegen arriveerden.
Voor de volgende dag een 3 daagse toer geboekt.Met 2 amerikanen en 2 australiers in een jeep op naar de zoutmeren.Geweldig wat een ervaring. De meren zijn zo groot als de helft van België.Heel veel foto´s gemaakt.We mochten ook nog een tijdje boven op de jeep zitten,nog mooier uitzicht.Het hotel was een zouthotel, alles was van zoutblokken gemaakt.De volgende dag gingen we naar de woestijn.Veel mooie gekleurde meren gezien en in een van de meren zaten allemaal flamingo's (3 verschillende soorten).
De derde dag moesten we al vroeg op staan(5 uur).Het was erg koud.We bezochten eerst de geysers en daarna gingen we naar de hotspring.Het uitkleden in de open lucht was koud maar de hotspring was heerlijk.Na het ontbijt gingen we richting de grens van Chili naar de Lagune Verde.De terugreis naar Uyuni verliep niet zo als gepland.Er waren stakingen van de arbeiders die in de mijnen werken. Zij probeerden de jeeps met toeristen tegen te houden.Via allerlei omwegen kwam Uyuni in zicht.Maar in de laatste kilometers werden we toch nog tegen gehouden en moesten de jeep ergens neer zetten om daar de nacht door te brengen.Onze chauffeurs(we waren met 3 jeeps) reden met gedoofde lichten zo snel nogelijk weg en zo konden we ontsnappen.Na dit spannend avontuur waren we nog net op tijd om de nachtbus naar La Paz te halen.Daar werd bij het uitstappen Hans zijn rugtas gestolen met van alles en nog wat erin.

• 27 April 2010 - 06:54

De Pasma's:

Goeie Hans en Jantsje,

Wat in avontuur sis en wat in pech mei dy tas, mar gelokkich binne jimme der noch, hiel en wol.
    Pas mar goed op jim sels en graach oant nije wike.
    gr. Wil en Etie

• 27 April 2010 - 09:25

Fenna:

27 april 11.30 uur
    "Wie verre reizen maakt heeft veel te vertellen". Dat blijkt wel weer. Die landen zijn toch anders als ons rustige Nederland!
    Geniet van de laatste 7 dagen. Nog gezellige dagen en goede reis naar huis

liefs uit Gouda Fenna

• 27 April 2010 - 13:26

Sjoukje:

Hey Hans, heb je al een lange baard?

Hans&Jantsje

Wij Hans(1955) en Jantsje(1954) wonen en leven in Hijum, een klein dorpje op de friese klei, zo'n 4 km van het wad. We hebben 3 dochters Rixt(1984), Hedwich(1987) en Brecht(1991). Hans werkt als senior P&O adviseur bij de Gemeente Leeuwarden en Jantsje als basisleerkracht op de openbare basisschool de Hânwizer in Vrouwenparochie. Hans heeft als hobby's vogelen, sportvissen,lezen en Jantsje korfbal, wandelen en lezen.

Actief sinds 15 Dec. 2009