Tarifa en Gibraltar - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu Tarifa en Gibraltar - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Hans&Jantsje Horstmann Spoelstra - WaarBenJij.nu

Tarifa en Gibraltar

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans&Jantsje

19 April 2012 | Spanje, Tarifa

Tarifa en Gibraltar
15 april- 20 april
Na de kou in Ronda veel aangenamere temperaturen('s middags rond de 20 graden) in Tarifa. Hier zijn we voor de vogeltrek vanuit Afrika naar West-Europa. Voorgelicht door de Spaanse Migres Foundation in het bezoekerscentrum, is bij westelijke wind Punto Carnero,vlakbij Algeciras(grote havenstad) het beste punt . Op Punta Carnero ,waar het bijna altijd waait, zijn we 3 keer geweest en naast een tiental dwergarende en vale gieren, veel bijeneters en gierzwaluwen, 2 grauwe kiekendieven en 2 sperwers, en 10 slangenarenden en honderden Zwarte Wouwen hebben we vooral lekker in het zonnetje gezeten. De grote aantallen waren al geweest (behalve de wespendieven die eind april- begin mei met 10-duizenden tegelijk overtrekken).
Op zo'n vogelkijkpunt heb je gauw contact en tips van de plaatselijke tellers, een Engelsman die al 20 jaar in Algecira woonde, en de langskomende Nederlanders . Bij Tarifa zat een dwaalgast; een Renvogel . Verder kregen we als tip dat bij Barbate(zo'n 50 km noordelijker) de Heremietibis te zien is. Daarnaast vlak bij Barbate als mooie waarneming de Roodstuitzwaluw gescoord. Op 18 april naar Gibralta geweest. Apart, zo'n Engelse enclave in Spanje .Het mooiste vonden we nog de St. Michaels cave , een druipsteengrot in de rots van Gibraltar. En natuurlijk de aapjes.
Nieuwe soorten:
91.Grijze Gors,92.Alpenkraaien(beide nog bij Ronda gezien),93,Renvogel, 94. Heremietibis, 95.Roodstuitzwaluw.96.Drieteenstrandloper,97.Theklaleeuwerik,98.Tureluur,99.Fazant,
100.Geelpootmeeuw, 101.Baltische Meeuw,102.Sperwer, 103.Boomkruiper.,104.Nachtegaal.

• 19 April 2012 - 21:20

René En Fenna:

Hé family
    Jullie hebben het koud.
    Wij spoelen hier soms weg. Kil. nat en koud. Winterdekbed nog op het bed.
    Maar ja, wij hebben géén vakantie. Wij dromen van vakantie.
    Dus genieten jullie lekker van alles daar.......
    Wij nemen nog een Beerenburgje voor het slapen.

groeten René en Fenna

• 20 April 2012 - 09:42

Anna:

Wat leuk!!! Hopelijk ha jim fanof no elke dei moai waar!
    Brecht en ik sille moarn in hiele dei nei Terschelling ta want we ha gjin korfballen.

Leafs!!

• 23 April 2012 - 17:35

Jan:

Hoi Hans en Jantsje. De Heremietibis of de Kaalkopibis, wat in moaie waarnimming. Binne hja dêr op 'e nij yntrodusearre? Want folle binne der net fan. Op in koloany yn Marokko nei binne hja hast útstoarn. Tige bysûnder! Wêr sil de reis no aanst hinne? Noch in soad wille.

• 25 April 2012 - 10:23

Einte En Saapke:

Hoi Hans en Jantsje,
    prachtige foto's weer, ook leuk die apen weer eens iets anders dan vogels.
    Jullie genieten nog maar even , van de betere temperaturen en de mooie omgeving.
    Temperaturen worden hier ook iets aangenamer, nu nog iets droger.
    Wij gaan vrijdag tot maandag naar scheveningen . Trainen voor de slachte en terrasje pikken.
    Tot volgende week. gr. Einte en Saapke

Hans&Jantsje

Wij Hans(1955) en Jantsje(1954) wonen en leven in Hijum, een klein dorpje op de friese klei, zo'n 4 km van het wad. We hebben 3 dochters Rixt(1984), Hedwich(1987) en Brecht(1991). Hans werkt als senior P&O adviseur bij de Gemeente Leeuwarden en Jantsje als basisleerkracht op de openbare basisschool de Hânwizer in Vrouwenparochie. Hans heeft als hobby's vogelen, sportvissen,lezen en Jantsje korfbal, wandelen en lezen.

Actief sinds 15 Dec. 2009